اگر در جستجوی ایده‌های تشکیلات اجتماعی هستید بدون شک دیدن نمونه‌هایی از تشکیلات اجتماعی در واقعیت، یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند برای تحقق آنچه در ذهن دارید، الهام‌بخش باشد. ایده‌های تشکیلات اجتماعی، برخلاف ایده‌های متداول کسب و کار، معمولاً از میل به حل یک نیاز اجتماعی نشأت می‌گیرند؛ مثل آغاز به کار بسیاری از سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه‌.

به گزارش پایگاه خبری شصت دقیقه از اکوموتیو، ایده های کسب و کار سنتی هم می‌توانند از شناسایی یک نیاز اجتماعی نشأت بگیرند. اما، تفاوت میان ایده تشکیلات اجتماعی و ایده کسب و کار سنتی، در انگیزه کارآفرین است. انگیزه اصلی کارآفرین سنتی، بیشتر اوقات میل به پول درآوردن است؛ اما کارآفرین اجتماعی بیشتر از میل به حل یک مسئله اجتماعی انگیزه می‌گیرد و فقط استفاده از کسب و کار را به‌عنوان سازوکاری برای حل این مسائل به کار می‌برد.

به‌علت انگیزه‌های متفاوتی که دو نوع کارآفرین را برمی‌انگیزد، باید این را در نظر بگیریم که کسب و کار آنها کمی متفاوت عمل خواهد کرد. در دنیای کسب و کار اغلب می‌شنویم که باید بر هدف نهایی فعالیت‌های تجاری متمرکز شد تا به افزایش سود مالی منجر شوند. درحالی که کسب و کار اجتماعی بر هدف نهایی دو گانه یا سه‌گانه‌ای تأکید دارد که به سودآوری اجتماعی، محیط زیستی «و» اقتصادی می‌انجامد.

پس تشکیلات اجتماعی چگونه در نهایت به سودآفرینی دوگانه و سه‌گانه می‌رسند؟

در ادامه با برخی از رایج‌ترین چارچوب‌هایی آشنا خواهیم شد که شاهد به کارگیریشان در تشکیلات اجتماعی موفق هستیم:

1. جبران متقابل

گروهی از مشتریان بابت خدمات پول می‌دهند. سود حاصل از این گروه به‌عنوان یارانه ارائه خدمت به اشخاص دیگر، یعنی گروه محروم به کار می‌رود.

2. حق‌الزحمه خدمت

افراد ذی‌نفع مستقیماً بابت کالاها یا خدمات تأمین‌شده از جانب تشکیلات اجتماعی پول می‌دهند.

3. استخدام و مهارت‌آموزی

هدف اصلی تأمین هزینه‌های زندگی، مهارت‌افزایی، و تربیت شغلی افراد ذی‌نفع است.

4. واسطه‌گری بازار

تشکیلات اجتماعی به‌عنوان یک واسطه یا توزیع‌کننده عمل می‌کند تا بازار را توسعه دهد. ذینفعان، تأمین‌کنندگان محصول ویا خدمتی هستند که در بازار بین‌المللی توزیع می‌شود.

5. رابط بازار: تشکیلات اجتماعی، روابط تجاری میان افراد ذی‌نفع و بازارهای جدید را تسهیل می‌کند.

6. حمایت مستقل

تشکیلات اجتماعی، محصول یا خدمتی را به بازار بیرونی تحویل می‌دهد که از منافع و تأثیر اجتماعی ایجاد شده جداست. از کمک‌های مالی جهت حمایت از برنامه‌های اجتماعی برای ذی‌نفعان استفاده می‌شود.

7. شرکت تعاونی

یک کسب و کار انتفاعی یا غیرانتفاعی، تحت مالکیت اعضایش است که خودشان هم از خدمات شرکت استفاده می‌کنند و تقریباً هر نوع کالا یا خدماتی را تأمین می‌کند.

انتهای پیام/م/