مدرس کارگاه سرامیک و سفال ژیکان گفت: در آینده نزدیک ظروف و سرامیک سفالینه این کارگاه با طرح و رنگ اصیل ایرانی اسلامی در کشور کانادا عرضه خواهد شد و تلاش داریم تا بازار بین المللی خود را گسترش دهیم.

به گزارش پایگاه خبری شصت دقیقه از قطره، در زمینه دغدغه پیدا کردن اشتغال و نگرانی از بیکاری آن قدر سخن گفته شد که دیگر همگان از این موضوع کاملاً آگاه هستند و درباره آسیب‌های آن برای نسل جویای اشتغال نیز به خوبی علم و آگاهی دارند اما آنچه در این زمینه مهم است پیدا کردن یک راه حل علمی و کاملاً اجرایی شونده برای دستیابی به اشتغال  و درآمد پایدار برای داشتن یک زندگی با آرامش و آسایش است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود و برای تحقق این امر  لازم است تا از تمامی سلایق و اندیشه‌ها استفاده شود و به یک جمع بندی مناسب و راهکار اساسی و پویا دست یافت.

* در جستجوی اشتغال و اقتصادی پایدار

سودای رفتن به دانشگاه و گرفتن مدرک دانشگاهی نیز دیگر همچون گذشته بازار پر رونقی ندارد به طوری که شاهد آن هستیم بسیاری از دانشگاه‌ها با صندلی خالی از دانشجو مواجه هستند زیرا دیگر کسی صرفاً به دنبال گرفتن مدرک دانشگاهی و به دنبال آن بیکاری نیستند بلکه به دنبال علمی هستند که بتواند آنها را به سمت اشتغال و اقتصادی پایدار هدایت کند و دغدغه‌ها پیرامون پیدا کردن اشتغال برای نسل جوان و فعال و پر انرژی جامعه وجود نداشته باشد.

*تغییر رویه دانشگاه‌ها

به همین منظور برخی دانشگاه‌ها رویه خود را تغییر داده و با ایجاد بستر و فراهم آوردن امکانات لازم فضای تئوری دانشگاه را به سمت فضای مهارتی سوق داده و نیروی انسانی تحصیل‌کرده دارای مهارت به جامعه تحویل می‌دهد.

*فرصت مهارت آموزی

دانشگاه علمی کاربردی واحد چالوس  و نوشهر فرصت مهارت آموزی را برای دانشجویان فراهم کرده که در طول چند سال اخیر نگرانی‌ها در زمینه اشتغال و درآمد پایدار را برای نسل جوان برطرف کرده و بسیاری از جوانان برای آموختن مهارت‌های قابل اتکا و ارتقاء در حوزه اشتغال‌زایی گام در این مسیر می‌نهند.

*جذب بازار داخلی و خارجی

این دانشگاه پس از ایجاد بخش مهارت آموزی در رشته طراحی و دوخت لباس که منجر به ایجاد اشتغال برای تعداد بسیار زیادی از دانشجویان مازندرانی و حتی غیر مازندرانی شده است این‌بار در حوزه تولید ظروف کاربردی و تزئینی سرامیک و سفالینه دارای طرح و نقش‌های متنوع را برای نسل جوان دانشجو فراهم کرده است و علاقمندان به این رشته در مدت زمان معینی موفق به یادگیری و تولید انواع ظروف سفالینه و سرامیکی می‌شوند به طوری که هوش و استعداد بالای آنها سبب شده است تا علاوه بر جذب بازار داخلی، بازارهای بین المللی نیز خواستار خرید محصولات سفالینه و سرامیکی با طرح و نقش کاملاً ایرانی و دست‌ساز نسل جوان و دانشجوی مازندرانی و ایرانی شوند به طوری که در گام نخست کشور کانادا مقصد این محصولات متنوع خواهد بود.

برای اطلاع و آگاهی بیشتر در این زمینه به سراغ یکی از دانشجویان و مدرسان هنرمند مازندرانی در این رشته و رفتیم و با او در این زمینه گفت‌و‌گو کردیم.

*کارهای دست‌ساز و هنر ایرانی

محدثه سلیمانی کارشناس ارشد رشته معماری در این باره به خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: از 5 ماه قبل این کارگاه راه‌‌اندازی شده است و کارهای دست‌ساز با استفاده از گِل سفید و رُس پیکره‌هایی را درست می‌کنیم که برای اینکه به درجه مصرف برسند نیاز است تا تغییراتی روی آنها انجام شود که در مرحله اول پس از ساخت در داخل کوره قرار داده می‌شود که به اصطلاح به آن «بیسکویت» می‌گویند که با توجه به نوع گِل و دمای آن متفاوت است.

مدرس کارگاه سرامیک و سفال ژیکان افزود: برای پخت در دمای هزار و 20 درجه نیاز داریم که البته عموماً از گِل سفید استفاده می‌شود چون وقتی طرح و رنگ روی آن دارای درخشش بیشتری می‌شود.

*مواد اولیه کاملاً ایرانی

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه خاک را از فروشگاه‌های معتبر منطقه و یا سفارشی از استان همدان وارد می‌کنیم، گفت: در مازندران گِل سفید مورد نیاز ما وجود ندارد ولی گِل رُس وجود دارد اما چون ناخالصی آن زیاد است قابلیت لازم برای کارهای ما را ندارد.

*فرصت اشتغال آفرینی

سلیمانی با بیان اینکه هنر ظروف سفالینه برای تعداد قابل توجهی از دانشجویان و حتی غیر دانشجو فرصت اشتغال ایجاد کرده است، عنوان کرد: کارآموزان غیر دانشجویی هم داریم برای یادگیری‌های زیادی برگزار می‌کنیم که خارج از دانشگاه هم برای یادگیری می‌آیند.

*مصرف خانگی و تزئینی

وی بیشترین مصارف این محصولات را مصارف خانگی و مابقی را نیز تزئینی دانست و تصریح کرد: کار سرامیک طوری است که کار آموزان پس از یادگیری می‌توانند خودشان کارگاه ایجاد کرده و تولید نمایند.

*طرح و رنگ اصیل ایرانی اسلامی

این مدرس کارگاه سرامیک و ظروف سفالینه درباره بازار هدف بین المللی اظهار کرد: در آینده نزدیک ظروف و سرامیک سفالینه این کارگاه با طرح و رنگ اصیل ایرانی اسلامی در کشور کانادا عرضه خواهد شد و تلاش داریم تا بازار بین المللی خود را گسترش دهیم.


وی با اشاره به اینکه محصولات تولیدی ما قابلیت شستشو در ماشین ظرف‌شویی را نیز دارد بدون آنکه رنگ آنها تغییر کند، افزود: با توجه به اینکه الان اکثر خانواده‌ها به ظروف سنتی روی آوردند بازار داخلی این محصولات نیز بسیار خوب است و استقبال فراوانی می‌شود.

*استقبال از ظروف سنتی/ ضرورت تخصیص تسهیلات کم‌بهره

سلیمانی درباره چگونگی ایجاد اشتغال از این هنر سفالینه گفت: سرمایه اولیه برای ایجاد کارگاه تولیدی محصولات حدود ۵۰ میلیون تومان نیاز است و اگر مسؤولان حمایت لازم را از این کارگاه‌ها داشته باشند و در تخصیص تسهیلات کم‌بهره مسیر را هموارتر کنند درآمد پایدار همراه با اشتغال مطمئن قابل اتکایی به وجود می‌آید.

*آموزش رایگان

مدرس کارگاه سرامیک و ظروف سفالینه درباره بستر این کارگاه عنوان کرد: همه این فضاها و امکانات و مواد اولیه از سوی دانشگاه علمی کاربردی در اختیار دانشجویان به صورت رایگان قرار می‌گیرد و آموزش‌ها برای دانشجویان رایگان است و این موقعیت بسیار طلایی برای مهارت آموزی و تولید خود اشتغالی است.

*هنر تلفیقی

وی درباره کار جدید هنری با استفاده از تلفیق سرامیک با چوب نیز تصریح کرد: سرامیک به صورت کاشی هفت رنگ است که برگرفته از دوره‌های تاریخی مانند سلجوقیان و ایلخانیان است میزهایی می‌سازیم که ترکیبی از چوب و سرامیک است که نظیر این کارگاه با آموزش رایگان برای دانشجویان در سطح استان مازندران وجود ندارد.

توانمندسازی دانشجویان

معاون دانشگاه علمی کاربردی واحد چالوس و نوشهر نیز اظهار کرد: توانمندسازی دانشجویان مهم‌ترین رسالت دانشگاه علمی کاربردی است که دانشجویان را به سطح مطلوب پس از دوره آموزشی برساند و روانه بازار کند.

*ارتقاء سطح مهارت نیروی کار 

جعفر کیالاشکی افزود: آموزش عالی و نظام آموزشی در کشور ما به دو بخش نظری و مهارتی تقسیم شده است و در ۴۰ سال اول انقلاب سعی شده نگاه به سمت توسعه دانشگاه‌هایی که بر محور تئوری و نظری عمل می‌کنند، باشد.

وی بیان کرد: از دهه ۷۰ نظام آموزشی مهارتی و فناوری از نظام آموزشی نظری جدا شده است و در همین راستا دانشگاه علمی کاربردی با هدف ارتقاء سطح مهارت نیروی کار در کشور به وجود آمده و انتقال دانش ایجاد مهارت افزایش بهره‌وری را عهده دار است و همچنین رشد استعدادهای موجود در بازار و به فعالیت در آوردن استعدادهای نهفته است.

*حمایت از کار و سرمایه ایرانی

معاون دانشگاه علمی کاربردی واحد چالوس و نوشهر مسؤول تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با توجه به سیاست‌های کلانی که دارد و توطئه‌های دشمنان و استعمارگران که سری به منفجر کردن نظام مقدس را دارند و با وضع تحریم‌های ظالمانه یک‌جانبه در این سال‌های اخیر کشور را مورد هدف قرار داده‌اند و جنگ اقتصادی راه انداخته‌اند که به فرموده مقام معظم رهبری باید از سیاست‌های ملی به حمایت از کار و سرمایه ایرانی در اجرای بند یک اصل ۱۳۹ قانون اساسی دولت را موظف کرده است که فرهنگ تولید ملی را در تمامی بخش‌های مدارس و دانشگاه‌ها افزایش داده و به بهره‌برداری برسانیم.

وی تأکید کرد: تولید ملی، سرمایه ایرانی، افزایش کیفیت تولیدات و به روز نمودن فناوری‌ها با داشتن نیروی کار ماهر میسر می‌شود و باید بتوانیم نیروی کار ماهر را در بدو شروع فعالیت عملیاتی اشتغال وارد بازار کنیم و دستان پرتوان نیروی انسانی و کار تحقق بخش موارد بالا است.

*نیازمند کمک دولت

معاون دانشگاه علمی کاربردی واحد چالوس و نوشهر اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی بر این اساس وارد عرصه نظام آموزش عالی شد و حمایت از تولیدات و محصولات داخلی نیاز به حمایت دارد و اصلاح زمینه‌های قانونی اجرایی و اداری نیاز به کمک دولت دارد.

*ضرورت رفع موانع

وی با اشاره به رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه اعلام کرد این مرکز دارای رشته‌های اتومکانیک، معماری، حقوق، روابط عمومی، تولید و طراحی پوشاک، صنایع دستی مانند منبت و... است که نیاز به حمایت دولت از فارغ التحصیلان بتوانند مجوز راه‌اندازی کسب و کار در رشته تخصص خود را کسب کنند زیرا برای فارغ‌التحصیلان باید روان‌سازی کنیم و مانع‌تراشی نکنیم.

*اشتغال 60 درصدی برای فارغ التحصیلان

کیالاشکی ابراز کرد: با رشته‌های متنوع و به روز سعی کردیم  جهت افزایش اشتغال به معنای واقعی اقدام کنیم و ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه نوشهر اشتغال به کار دارند و این دانشگاه دارای دو مرکز کارآفرینی در حوزه طراحی و دوخت پوشاک، کاشی و سرامیک و منبت و همچنین کارگاه تولید مبلمان و دکوراسیون مشغول فعالیت هستند و دانشجویان طبق سرفصل موجود در دوره کاردانی و کارشناسی موظف به گذراندن دروس عملی کارورزی هستند.

*فرهنگ‌سازی برای مهارت آموزی

وی یادآور شد: دانشگاه علمی کاربردی در راستای نسل سوم و چهارم نظام آموزشی بنا شده است که نسل اول آموزش محور، نسل دوم آموزشی و پژوهش محور، نسل سوم کارآفرینی محور و نسل چهارم مهارت محور است که باید در ایران اسلامی نهادینه کنیم و همه ارکان آموزش قبل از دبستان و مراکز تربیت خردسالان و آموزش و پرورش پای کار بیایند زیرا همه باید کمک کنیم تا این فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

معاون دانشگاه علمی کاربردی واحد چالوس و نوشهر گفت: باید همیار مهارت در مدارس نهادینه شود تا استفاده از محصولات داخلی نهادینه شود و دست به دست هم دهیم تا این اتفاق خوب رخ دهد.