«امروز سیم کارتم  شارژ کردم یه روزه خالی شد»، «چند روزه که با تلفن کم صحبت می کنم ولی شارژم تموم شد»، این صحبت‌های آشنا بخشی از مکالمات این روزهای مردم است که  شماره آنها بدون اجازه وارد سامانه خدماتی شرکت‌های ارزش افزوده شده و با وجود اقدامات متعدد هنوز موفق به حذف این خدمات هزینه‌بر نشده‌اند. سرویس خدمات ارزش افزوده مخابراتی در همه جای دنیا به عنوان بستری برای تسریع در خدمات رسانی معرفی می‌شود اما برخی شرکت‌های ارائه دهنده ادر کشور با سودجویی چهره ای کریه از سرویس  را به مردم ارائه داده اند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شصت دقیقه از میزان، طی روزهای گذشته وزارت ارتباطات از اعمال محدودیت برای برخی از شرکت های ارزش افزوده که با فریب مردم اقدام به دریافت هزینه های گزاف می کردند، خبر داد. امری که با توجه به سود کلان آن بسیار از این شرکت ها را معترض به این تصمیم کرد.
 
به نظر می رسد اقدام وزارت ارتباطات برای حذف تغذیه شرکت های خدماتی که با فریب مردم اقدام به سودجویی می کنند گامی مهمی در توسعه ایتفاده از خدمات ارزش افزوده در کشور باشد.
 
آذری جهرمی وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود از کلاهبرداری ۲۲ میلیارد تومانی شرکت‌های ارزش افزوده خبر داد و اعلام کرد: برخی از شرکت‌های ارزش افزوده در پنج ماه اخیر حدود ۲۲ میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده‌اند، ضمن ارسال پرونده برای سیر قضایی از شرکت‌های ارزش افزوده خواسته‌ام  وجوه اخاذی‌شده را ظرف ۱۰ روز به مشترکین بازگردانند.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به مجموع کلاهبرداری شرک های ارزش افزوده بیان کرد: مجموع مبالغ کشف‌شده تاکنون بالغ بر حدود ۳۵ میلیارد تومان بوده و  میزان مبالغ بازگشتی به مردم تا پنج میلیون ریال نیز بوده است.
.
شرکت های ارزش افزود از فعالیت اصلی خود منحرف شدند
 
سعید امینیان  کارشناس حوزه فناوری در گفتگو با خبرگزاری میزان با اشاره به شرکت های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده اظهار کرد: خدمات ارزش افزوده  از سالیان گذشته بر اساس تعاریفی راه اندازی شد و وظایفی از قبیل ارائه سرویس های جدید در بستر مخابرات ارائه به منظور افزایش سرعت کارهای خدماتی و روزمره مردم در فضای مجازی بود.
 
این کارشناس حوزه فناوری تصریح کرد: استفاده از خدمات ارزش افزوده در کشورهای مختلف  پیشتر به کار گرفته شده بود و وزارت ارتباطات به منظور رفاه مشترکان این خدمات را در مخابرات  کشور توسعه دادند.
 
وی با اشاره به انحراف فعالیت شرکت ارزش افزوده طی سال های گذشته بیان کرد: ماهیت ایجاد شرکت های ارزش افزوده به منظور تسریع در خدمات بود که بعدها با تغییر رویکرد این سرویس در خدمت فعالیت های تبلیغاتی و کسب درآمدهای نجومی نامتعارف قرار گرفت.
 
امینیان ادامه داد:نحوه ارائه خدمات ارزش افزوده به این صورت است که باید مشترک حق انتخاب برای عضویت در سرویس و قطع آن در هر زمان را داشته باشد و از سوی دیگر قیمت خدمات به طور دقیق اعلام گردد.
 
وی افزود: برخی از شرکت های ارزش افزوده بدون اطلاع و یا با فریب مردم شماره آنها را در سامانه خدمات خود اضافه می کردند و بدو اینکه مردم آگاهی نسبت به قیمت خدمات و اجازه قطغع کردن خدمات را داشته باشند، هزینه های زیادی را بر مردم تحمیل می کردند.
 
به گفته وی؛ برخی از شرکت های ارزش افزوده در پوشش خدمات اقدام به سرقت اطلاعات بانکی و رمز دوم مشترکان می کردند، که تا حدودی کنترل و محدودیت هایی برای آنها در نظر گرفته شده است.
 
این کارشناس حوزه فناوری بیان کرد: سازماندهی  شرکت های ارزش افزوده بر عهده  رگولاتوری وزارت ارتباطات است که  در حال تدوین قوانین و شناسایی شرکت های متخلف و قطع سرویس آنها است.
 
وی عنوان کرد: سازمان تنظیم مقرارت تاکنون برای برخی از شرکت های ارزش افزوده محدودیت هایی تعیین کرده است اما بیشتر خلا قوانین و مقرارت حس می شود.
 
امینیان گفت: با توجه به نقش این خدمات  از سوی شرکت های ارزش افزوده در کیفیت انجام کارهای روزانه مشترکان امکان حذف و به صفر رساندن وجود ندارد و باید بیشتر به سمت مدیریت و ساماندهی قوانین پیش رفت.
 
انتهای پیام/