در بیست و پنجمین نشست علمی «دوشنبه های فرهنگی اجتماعی» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اکبر هاشمی، پژوهشگر حوزه استارت‌آپ‌ها درباره رویکرد این حوزه به مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداخت و این حوزه را بستر دست نخورده ای برای توسعه سریع میزان اشتغالزایی در ایران دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شصت دقیقه از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هاشمی با تاکید بر این مطلب اظهار کرد: مشاغل سنتی، عموماً با هدف تامین سود و منافع شخصی راه اندازی می شوند اما استارت‌آپ‌ ها در وهله نخست به این موضوع فکر می کنند که چه مسئله ای از جامعه را می توانند حل کنند و این رویکرد، ناشی از «تعهد فراتر از خود» برای کسانی است که استارت‌آپ‌ها را تاسیس می کنند.

وی افزود: چهار شاخص را برای استارت تاپ ها می توانیم نام ببریم: 1- ایده نو که بتواند مسئله ای را حل کند. 2- حتماً با هزینه و سرمایه کم شروع شود تا اگر با شکست مواجه شد سرمایه گذار یا استارتاپیست آسیب چندانی نبیند. 3- مقیاس پذیر باشد. 4- باید سریعاً رشد کند.

سخنران این نشست علمی تاکید کرد: استارت‌آپ‌ها ابتدا جامعه مخاطب را می سنجند و سپس برای جذب سرمایه گذار، برنامه ریزی می کنند و اغلبِ سرمایه گذاران اولیه این حوزه را با عنوان «فرشتگان نجات» می شناسند.

هاشمی ادامه داد: مجموعه ای که به صورت بطئی و کُند رشد کند، نمی تواند در گروه استارت‌آپ‌ها قرار بگیرد زیرا اگر یک استارت تاپ به صورت واقعی و با مطالعه تشکیل شود، باید بتواند بلافاصله در مسیر حل مشکل مردم قرار گرفته و جای خود را باز کند.

وی سپس به میانگین سنی فعالان استارت‌آپی در ایران پرداخت و اظهار کرد: این میانگین در ایران، 20 تا 24 سال است و در آمریکا 25 تا 28 سال و به دلیل این که فعالان این حوزه در ایران بسیار جوان هستند، میزان ریسک آنان افزایش می یابد؛  به گونه ای که شانس موفقیت در ایران 1 درصد بوده اما در جهان 10 درصد است.

هاشمی با اشاره به آسیب های فعالیت در حوزه استارت تاپی در ایران گفت: فعالان این حوزه از حمایت های جدی برخوردار نیستند و نبود سرمایه و فقدان دانش کافی خصوصاً در میان مسئولان، از جمله موانع اصلی به شمار می آیند.

پژوهشگر حوزه استارت‌آپ‌ها با تاکید براینکه نیازمند «شتاب دهنده‌ها» در موضوعات فرهنگی و اجتماعی هستیم، تصریح کرد: تسهیلات و وام بانکی برای حوزه استارت تاپ ها به منزله ورود سمّ مهلک به این حوزه است.

انتهای پیام/م/