دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به تازگی آثار کرونا بر کسب و کار اصناف کشور را بررسی کرده است.
بر اساس این گزارش بخش خدمات گردشگری و باشگاههای ورزشی با کاهش صد درصدی درخواستها، فعالیتشان به صفر رسیده است.
فعالیت تالارهای پذیرایی، فست فودها و لبنیات فروشهای سنتی نیز در پی شیوع ویروس کرونا ۹۰ درصد کاهش داشته است. رستورانها و چلوکبابیها نیز به ترتیب با کاهش ۸۰ و ۷۵ درصدی مشتری مواجه شدهاند. این در حالی است که رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس حدود یک هفته بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران از کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی فروش رستورانها خبر داده بود.
همچنین در این مدت تقاضای آجیل و خشکبار و شیرینی و شکلات هم به ترتیب ۸۰ و ۷۰ درصد کمتر شده است.
فعالیت فروشندگان پوشاک و کیف و کفش هم که عموما در ماه پایانی سال بیشترین فروش را داشتند به ترتیب با کاهش ۷۰ و ۵۰ درصدی مواجه شده است. فعالیت خیاطان هم در این مدت تقریبا نصف شده است. عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران نیز هجدهم اسفند ماه از افت ۹۰ درصدی فروش پوشاک بعد از شیوع ویروس کرونا نسبت به بهمن ماه امسال خبر داده بود و پیشنهاد کرده بود که دولت پایان سال مالی را به جای اسفند، اردیبهشت در نظر بگیرد و برای پرداخت حقوق کارکنان کمکهزینه کوتاهمدت پرداخت کند.
در این میان با وجود اینکه در سالهای اخیر فروشندگان لوازم خانگی بارها از خلوت بودن بازار خود به دلیل افزایش قیمتها و کم شدن قدرت خرید مردم گلایه داشتند، کرونا باز هم توانسته فروش آنها را ۷۰ درصد کمتر از قبل کند. فعالیت بخشهای مبلمان و دکوراسیون منزل نیز با کاهش ۶۰ درصدی مواجه شده و مشتریان کابینت تقریبا نصف شدهاند.
گل و گیاه فروشان هم که جزو اصنافی هستند که شب عید فروش خوبی دارند، حالا فعالیتشان به دلیل شیوع ویروس کرونا ۶۰ درصد کاهش داشته است و حتی روز پدر هم که نوزدهم اسفند ماه بود نتوانست کمکی به این صنف کند.
بخشهای خدماتی مانند تعمیرات و تاسیسات و همچنین خشکشوییها نیز در پی شیوع ویروس کرونا با کاهش ۵۰ و ۴۵ درصدی مشتری مواجه شدند.
در این میان کمترین آسیب مربوط به بخش تاکسی سرویس بوده که در این مدت تقاضا برای آنها فقط ۳۵ درصد کاهش داشته است.