مدیر ارشد اجرایی سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی یاتا (IATA) به تازگی اعلام کرده که اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیماها به معنای پایان دوران سفرهای ارزان هوایی خواهد بود.

به گزارش پايگاه خبري 60دقيقه به نقل از ایسنا، الکساندر دژونیاک، مدیر ارشد اجرایی سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی یاتا (IATA) به تازگی از تاثیر و تبعات منفی شیوع گسترده ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی سخن گفته و خاطرنشان کرده اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماهای فعال در خطوط هوایی سراسر جهان به این معناست که دوران طلایی سفرهای ارزان هوایی به پایان رسیده است.

طبق گزارش وب سایت businesstraveller، وی ضمن لزوم اجرای این طرح به منظور قطع زنجیره انتقال و انتشار ویروس خطرناک و مرگبار کرونا در هواپیما، افزود: شرکت‌های هواپیمایی با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به شدت ضرر و زیان خواهند دید چراکه مجبورند برای هر پرواز هزینه بیشتری بپردازند و درآمدزایی و سودآوری کمتری داشته باشند.

وی در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: به عبارتی دیگر باید گفت در صورتی که مسافران بخواهند با همان قیمت قبلی بلیط هواپیما تهیه و خریداری کنند، این امر برای شرکت‌های هواپیمایی که هم اکنون مجبورند حدود حداقل یک سوم از ظرفیت هواپیماهای خود را خالی بگذارند و بلیطی برای آنها به فروش نرسانند، غیر ممکن خواهد بود. بنابراین طبیعی است که به منظور کسب حداقل سودآوری و در آمد زایی، قیمت بلیط هر صندلی برای پرواز و سفرهای هوایی را حدوداً ۵۰ درصد افزایش خواهند داد و این بدان معناست که دوران طلایی سفرهای ارزان قیمت هوایی به پایان خود نزدیک شده است.

دژونیاک همچنین تاکید کرد که صنعت هوایی هم اکنون در میانه بحران کرونا قرار دارد و به نظر می رسد که تا چند ماه آینده مسافران و شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان همچنان تحت تاثیر شدید شیوع گسترده و ویروس کرونا و تبعات منفی آن قرار بگیرند.

همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان بسیاری از ایرلاین ها به منظور جلوگیری از انتشار بیشترین ویروس و همچنین حفظ سلامت و بهداشت جامعه، پروازهای خود به مناطق گسترده‌ای از جهان که هم اکنون با کرونا به شدت درگیرند را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و به حالت تعلیق درآورده‌اند. همین لغو پروازها موجب شده که شرکت‌های هواپیمایی ضرر و زیان‌های مالی گسترده‌ای را متحمل شوند و بسیاری از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آنها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد. بسیاری از هواپیماها نیز هم اکنون در فرودگاه های بزرگ و پر تردد جهان زمین گیر شده‌اند.

همه این مسائل موجب شده که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی، صدمات وارده از سوی شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری را به حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلوی ایالات متحده آمریکا تشبیه کنند که البته به عقیده آنها آسیب های این ویروس خطرناک به مراتب بسیار بیشتر و گسترده تر خواهد بود به گونه‌ای که انتظار می‌رود شیوع کرونا در جهان عنوان بزرگترین کابوس برای ایرلاین‌ها را به خود اختصاص دهد.