شیوع ویروس کرونا سبک زندگی بسیاری از افراد را تغییر داد و کسانی که هر روز سفرهای روزانه با خودرو به محل کارشان داشتند، در خانه مانده و به دورکاری روی آوردند.

به گزارش پايگاه خبري 60 دقيقه به نقل از ایسنا، کاهش استفاده از خودروهای شخصی و پروازهای مسافری، تغییرات اساسی در سراسر جهان ایجاد کرد که تقاضا برای نفت را شوکه کرد و به ریزش تاریخی قیمتها منجر شد. آنچه که فعلا برای دولتها، شرکتها، مدیران، سرمایه گذاران و معامله گران نفتی روشن نیست، احتمال دائمی شدن برخی تغییرات در الگوی مصرف است.

تغییرات بلندمدت در تقاضا برای نفت

تدابیر بکار گرفته شده از سوی دولتها برای نگه داشتن مردم در خانه که با هدف مهار شیوع ویروس کرونا انجام شده، بیش از ۳۰ درصد از تقاضای جهانی برای نفت کاسته است. نفت مازاد نیاز مخازن نفت را به حدی سریع اشغال کرده که بهای معاملات نفت آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار در تاریخ منفی شد.

هیچ تفاهمی درباره این که تقاضا چقدر سریع بهبود پیدا خواهد کرد، وجود ندارد. برخی از تحلیلگران از جمله تحلیلگران شرکت مشاوره وود مک کنزی و سیتی گروپ انتظار دارند تقاضا برای نفت تا سال میلادی آینده بهبود پیدا کرده و میزان مصرف فراتر از رکورد سال ۲۰۱۹ خواهد رسید. اما سایرین روند کند بهبود مصرف را پیش بینی می‌کنند. به عنوان مثال گروه اوراسیا انتظار دارد مصرف تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و همچنین افزایش هزینه روی انرژی پاک از سوی برخی از اقتصادهای بزرگ جهان، تا چند سال دیگر بهبود پیدا نکند. حتی پیش از بحران اخیر بسیاری از جمله مدیران برخی از بزرگترین شرکتهای نفتی جهان پیش بینی کرده بودند که تقاضا برای نفت در یک دهه آینده به پیک می رسد.

یک موضوع روشن است. حمل و نقل و پتروشیمی بیش از نیمی از مصرف نفت را به خود اختصاص می دهند و رفتار این بخشها نقش مهمی در شکل دادن به آینده بازار نفت خام ایفا می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با توجه به این که جهان با بهبود و بازگشت به وضعیت عادی ماهها فاصله دارد، هنوز زود است بگوییم دنیای پساکرونا چه شکلی خواهد بود. با این حال بخشهایی وجود دارند که کارشناسان به بررسی تاثیر بلندمدت این پاندمی روی آنها پرداخته اند.

سفرهای هوایی

طبق ارزیابی دامین کوروالین، تحلیلگر گلدمن ساکس، سفرهای هوایی ۱۶ میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی برای نفت را تشکیل می دهد که ممکن است هیچ وقت به سطح سابق برنگردد.

سفرهای هوایی یکی از بخشهایی است که احتمالا شدیدترین آسیب را دیده است. شرکتها پس از این که پی بردند کسب و کار تا چه حد می تواند از طریق کنفرانس ویدیویی به شکل موفقیت آمیز برگزار شود، مایل خواهند بود بودجه سفر را پایین نگه دارند. ممکن است برای برخی سالها طول بکشد تا حاضر شوند با صدها نفر غریبه در هواپیما نشسته و سفر کنند. کسانی که اغلب سفر می کنند، مجبورند مدت طولانیتر صبر کنند زیرا محدودیتهای پروازهای بین المللی و قرنطینه فعلا ادامه دارد. شمار مسافران هوایی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و کشورها به این راحتی مرزهای خود را نخواهند گشود.

حمل و نقل عمومی و افزایش تردد خودروهای شخصی

در زمینه مصرف بنزین، شیوع ویروس کرونا دو تاثیر متضاد داشته است. از یک سو حمل و نقل عمومی به دلیل فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گرفتن افراد از همدیگر آسیب دیده است. مسافران در عوض ترجیح می دهند از وسایل دیگر حمل و نقل شامل خودروهای شخصی استفاده کنند که به منزله استفاده بیشتر از سوخت برای جا به جایی همین جمعیت است.

این آماری است که از سوی چین منتشر شده که بزرگترین مصرف کننده نفت جهان پس از آمریکا بوده و محدودیتهای قرنطینه را کاهش داده است. طبق آمار بلومبرگ نیو انرژی فاینانس، در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در مقایسه با اواسط ژانویه کمتر از اتوبوس استفاده می کنند و ترافیک روزانه خودروهای شخصی در بزرگراههای چین چند میلیون دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

در دوران پساقرنطینه چین، افراد زیادی استفاده از حمل و نقل عمومی را کنار گذاشته و به جای آن از خودروهای شخصی استفاده می کنند.

به گفته کانیت کازوکوگلو، تحلیلگر نفت شرکت مشاوره FGE، پس از چنین اختلالی، آنچه که اتفاق می افتد اجتناب مردم از حمل و نقل عمومی و افزایش استفاده از خودروهای شخصی است که تقاضا برای بنزین را بالا خواهد برد.

در این بین، تلاشها برای شکستن زنجیره ویروس، کسب و کار جهانی را ناچار کرده تا دورکاری از خانه را تجربه کند. برخی از بخشهای شرکتها و مردم ممکن است به این نتیجه برسند که چنین اقداماتی قابل ترجیح است و به شکل نیمه موقتی به این وضعیت ادامه دهند.

خرید آنلاین

اگرچه بسیاری از خریداران پیش از این در حال تجربه خرید آنلاین بودند، شیوع ویروس کرونا این روند را تسریع کرد و کسانی که یاد می گیرد همه اقلام مورد نیازشان از سبزیجات گرفته تا لوازم بهداشتی را از اینترنت خریداری کنند، عادت خرید اینترنتی را به راحتی ترک نخواهند کرد. در کوتاه مدت، خرده فروشی به کامیونهای تحویل کالا به جای مراجعه مصرف کنندگان به فروشگاهها وابسته خواهد بود و دیزل بیشتر به جای بنزین سوزانده می شود. آمارها هم نشان می دهد که مصرف دیزل به شدت بنزین کاهش پیدا نکرده است. با این حال در بلندمدت این قضیه ممکن است برای تقاضا برای نفت منفی باشد. در حالی که مردم خرید می کنند، توجهی به بهره وری سوخت ندارند اما برای شرکتهای تحویل کالا چنین نیست و ناوگانهای آنها ممکن است با سرعت بیشتری به خودروهای برقی تغییر پیدا کنند زیرا از کامیونهای بیشتری استفاده می کنند. استفاده از خودروهای برقی به معنای صرفه جویی بیشتر در هزینه های انرژی برای آنها است.

پلاستیکهای یکبار مصرف

پلاستیکهای یکبار مصرف که تحت هجوم دولتها و مدافعان محیط زیست هستند، در دوران پساکرونا می توانند رونق بگیرند. تحویل کالاهای بیشتر به معنای تقاضای بیشتر برای پوششهای پلاستیکی و سایر اشکال بسته بندی پلاستیک است و مصرف کنندگان نگران سلامتی هم احتمالا بیشتر خواهان محصولاتی با بسته بندی پلاستیکی خواهند بود. جنبه مثبت و بهداشتی استفاده از پلاستیک، ممنوعیت استفاده از پلاستیکهای یکبار مصرف که پیش از شیوع ویروس کرونا در جریان بود را کاملا تغییر می دهد.