به گزارش 60 دقیقه، قدرت‌گرفتن ملی‌گراهای اقتصادی، که با نبرد تعرفه‌ای ترامپ ظهور کرده‌اند، باعث نگرانی کمپانی های خودروسازی در سراسر دنیا گردیده است.


وقتی از سرجیو مارکیونه، مدیر فقید فیات-کرایسلر، درباره‌ی نبرد تعرفه‌ای ترامپ و تاثیر آن بر فعالیت کمپانی‌های خودروسازی پرسیده شد؛ زمان کنونی را در تاریخ، بی‌نظیر و دشوار نامید.
معتقدان جهانی‌سازی، در حال از دست دادن قدرت و ملی‌گراهای اقتصادی در حال قدرت گرفتن میباشند. خودروسازی که میلیارد‌ها دلار سود‌آوری دارد و میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا در آن کار می‌کنند از کوچک‌ترین قطعات گرفته تا خودروی کامل، صنعتی جهانی و بدون‌ مرز شده و نماد جهانی‌سازی به شمار می‌آید، اما از این تغییرات سود نخواهد برد.
در نخست، رییس جمهور ایالات متحده تهدید به افزایش تعرفه بر خودروهای وارداتی کرد. همچنین، برند هارلی دیویدسن را برای تصمیم به انتقال بخشی از کارخانه‌ها به اتحادیه اروپا که به دلیل مقابله با مالیات‌های تلافی جویانه اتحادیه اروپا در مقابل تعرفه‌های آمریکا است سرزنش کرد. از طرف دیگر در پاسخ به اعلام بی‌ام‌دبلیو مبنی بر این که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فعالیت خود در این کشور متوقف می‌کند، بوریس جانسون وزیر خارجه اسبق بریتانیا گفت: لعنت بر تجارت


تحقیقاتی که در موسسه بروکینگز انجام شده نشان می‌دهد که دستمزد کارگران از سال ۱۹۷۰ تنها ۱۰ درصد افزایش يافته است. در همین بازه زمانی قیمت یک مدل پایه فورد موستانگ با در نظر گرفتن تورم ۶۰ درصد افزایش يافته است. در بریتانیا هم شرایط، بهتر نیست قیمت یک فورد موندیو جدید با در نظر گرفتن تورم، ۵۰ درصد بیشتر از قیمت یک فورد کورتینا مدل ۱۹۷۰ است. شکی نیست که موستانگ و موندیو خودروهای بهتری از نمونه‌های ۱۹۷۰ هستند اما برای اقشار متکی به دستمزد پایه به اندازه ۱۹۷۰، قابل خرید نیستند.
منطق ضد جهانی‌سازی جذاب به نظر می‌رسد. پیتر ناوارو چهره معروف ضد جهانی‌سازی و از مشاوران کلیدی دونالد ترامپ در تجارت می‌گوید:
تمام کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که به تعدادی که آلمانی‌ها در آمریکا بی‌ام‌دبلیو می فروشند ما نیز در آلمان فورد بفروشیم.
درست است که بی‌ام‌دبلیو در آمریکا بیش از فورد در آلمان فروش دارد اما این نگاه نادرست و ساده‌سازی مسائل بسیار پیچیده است. از ۱۵ مدل اصلی فورد که در در آلمان فروش می‌رود تنها موستانگ در آمریکا تولید می‌شود. ( پارسال ۵۲۷۴ موستانگ در آلمان فروش رفت که بیشترین در اروپا بود)صنعت امروزه جهانی‌سازی شده خودرو بازی برد-برد است. وقتی ترامپ خودرو‌سازان اروپایی را سرزنش کرد این حقايق را نادیده گرفت که بیش از ۵۰ هزار آمریکایی که نزدیک به هشتصدهزار خودرو در سال می‌سازند توسط این شرکت‌ها استخدام شده‌اند و کارخانه بی‌ام‌و در ایالت کارولینای جنوبی بزرگترین کارخانه بی‌ام‌و در جهان است.