site address ir

پایگاه خبری شصت دقیقه

اخبار حوزه کسب و کار و کارآفرینی

شنبه 25 مرداد 1399, Saturday 15 August 2020

سرخط خبرها:

کد خبر: 15163
منتشر شده در یکشنبه, 24 فروردين 1399 - 18:10
تعداد ديدگاه: 0

دکتر سید علی ابطحی

در علوم اقتصادی و مدیریت تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توان از طریق آنها به جهش تولید دست یافت. قطعا به‌کارگیری مجموعه کاملی از این راهکارها -البته پس از تطبیق آنها با ساختار بنگاه‌های اقتصادی مورد نظر- می‌تواند نوعی تحرک و جهش را در تولید آن بنگاه، حتی با وجود محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا خلق کند.  

قبل از ورود به بحث از این راهکارها، نکته‌ای که باید مورد توجه ویژه قرارگیرد، کیفیت و ماهیت تولید است. قطعا جهش در تولید باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که به افزایش در تولید موثر و رقابتی منتهی شود. به عبارت روشن‌تر، تولید باید به‌نحوی افزایش یابد که با در برداشتن سطح مناسبی از ارزش افزوده، قادر باشد مسیر خود را در بازار داخلی و خارجی پیدا کرده و به انباشتگی کالای بدون مشتری در انبار تولیدکننده منتهی نشود. این‌گونه از تولید را معمولا با مفهوم تولید رقابت‌پذیر مورد بحث قرار می‌دهند. تولید رقابت‌پذیر تولیدی است که در طراحی آن، تطبیق محصول با نیازهای بازار، به‌عنوان رکن اصلی در نظر گرفته شده و کالا یا خدمات حاصل از آن، از یکسو هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت، در بازار هدف جذاب بوده و از سوی دیگر، از توان کافی برای رقابت و جذب مشتری - در میان نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی- برخوردار باشد. به همین جهت، می‌توان اولین گام اساسی برای ورود به مسیر جهش در تولید را «بازآفرینی مدل کسب و کار» برای هریک از محصولات یک بنگاه دانست. فرآیند بازآفرینی مدل کسب و کار بر اساس هریک از کالاها و خدمات، از طریق تطبیق مجدد محصولات با نیاز واقعی بازار، می‌تواند افزایش تولید آینده را از گرفتاری در دام تولید غیرموثر و غیررقابتی حفظ کند. در گام بعد، راهکارهای حوزه بهره‌وری را می‌توان جزو موثرترین راهکارها دانست؛ چراکه از طریق آنها، بنگاه اقتصادی می‌تواند تمام ظرفیت‌های خود را به‌کار گرفته و پتانسیل داخلی خود، برای جهش درتولید را به بالاترین سطح ممکن برساند. دراین مسیر می‌توان حذف هزینه‌های غیرضروری و بهینه‌سازی سریع منابع موجود را به‌عنوان شروعی خوب توصیه کرد.درگام بعد، باید تمام منابع بهینه‌سازی شده درگام قبل، با ظرافت ویژه‌ای درمسیر حمایت از ارزش طراحی شده درمرحله اول قرار گیرد. در واقع منابع بنگاه اقتصادی باید بر تقویت مزیت رقابتی بنگاه، متمرکز شده و تلاش شود تا از این طریق نوعی جهش در تولید ارزش خلق شود. هرقدر ارزش پیشنهادی و ارزش افزوده یک بنگاه رشد کند، طبیعتا سهم بازار و توان رقابت‌پذیری آن بنگاه نیز رشد خواهد کرد. آنچه می‌تواند برداشتن این گام‌ها در ادامه یکدیگر را میسر کند، قطعا نوعی مدیریت پویا با بالاترین سطح عملکرد است که به شکل نوعی مدیریت جهادی بتواند با جلب حمایت کارکنان و بهره‌گیری از تمام توان آنها، سینرژی تمام عیاری را در سراسر بنگاه خلق کرده و نیروی پیشران لازم برای جهش تولید را فراهم آورد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پذیرش آگهی در پایگاه خبری 60 دقیقه
آرمین افق
هلدینگ آرمین افق

آخرین اخبار

گزارش تصویری