به گزارش 60 دقیقه، با توجه به اینکه استفاده از زیرساخت‌های ماهواره‌ای در ارتقا کیفیت زندگی جوامع اهمیت زیادی پیدا کرده است، امسال برای اولین بار و با شکل گرفتن کسب و کارهای فضاپایه، جشنواره فاوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم به بررسی و معرفی شرکت‌های برتر این حوزه گرفته است.
طبق تعریف کسب و کارهای فضاپایه از دید سازمان فضایی ایران، شرکت‌هایی که برای تولید محصول و سرویس خود از فناوری و خدمات فضایی استفاده می‌کنند، از جمله کسب و کارهای فضاپایه محسوب می‌شوند.

در نتیجه، تمام شرکت‌های حوزه طراحی، توسعه و ساخت فناوری فضایی در سطح سیستم و زیرسیستم شرکت‌های سنجش از دور و شرکت‌های مخابراتی استفاده کننده از پهنای باند مخابراتی ماهواره‌ای و همچنین، شرکت‌های استفاده کننده از سیستم‌های موقعیت یابی بین المللی واجد شرایط شرکت در این جشنواره هستند.

کارآفرینان و شرکت‌هایی که از فناوری و خدمات فضایی در حوزه‌های کشاورزی، بیمه کشاورزی، نفت و گاز، سلامت، انرژی، مدیریت بلایا، محیط زیست، مدیریت شهری و روستایی و… استفاده می‌کنند، با شرکت در این جشنواره می‌توانند به توسعه فعالیت‌های خود از طریق داده‌های ماهواره‌ای بپردازند.

محورهای کسب و کارهای فضاپایه
-خدمات و کاربردهای فضایی که منجر به ایجاد کسب و کارهای فضاپایه می‌شوند شامل سه دسته عمده هستند:
۱. استفاده از سرویس ماهواره‌های موقعیت یابی مثل GPS که اساس اکثریت کسب و کارهای مکان پایه است.
۲. استفاده از پهنای باند مخابراتی تأمین شده توسط ماهواره‌های مخابراتی.
۳. استفاده از تصاویر سطح زمین که با دقت‌های مختلف توسط ماهواره‌های سنجشی تهیه می‌شوند.
- تحقیق، طراحی ساخت و تولید فناوری‌های فضایی در سطح سیستم و زیر سیستم.
ملاک‌های ارزیابی شرکت‌ها در ۳ محور کسب و کارهای فضاپایه در پرتال سازمان فضایی ایران قرار داده شده است.
جشنواره ملی فاوا اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی ارتباطات برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر