با نگاهی به سال 2038، کودک 5 ساله شما، 26 ساله و به دنبال یافتن کار خواهد بود. با آموزش این 7 مهارت موردنیاز، آینده کودکان خود را تضمین نمایید.

با تمام تبلیغاتی که متخصصین علوم اعصاب و مهندسین سیلیکون ولی انجام می‌دهند، این نکته که کودکان شما نیازمند کسب مهارت‌های زیستی برای موفقیت در بازار آینده کاری هستند بسیار واضح و مشخص است.

این موضوع که تمام کودکان علاوه بر خواندن و نوشتن، نیازمند آموزش‌های اولیه در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات هستند درست است. باگذشت 20 سال از حالا، اکثریت گشایش‌های شغلی احتمالاً در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات خواهد بود؛ و معلمان، فروشندگان، طراحان محصولات به‌طور مساوی نیازمند درک این مهارت‌ها برای استفاده از ابزار پیچیده در دادوستدهای خود خواهند بود.

هنوز مجموعه مهارت‌هایی وجود دارد که کارشناسان اذعان دارند که بدون توجه به حوزه کاری، کودکان برای موفقیت هنوز به آن‌ها نیاز خواهند داشت. تقریباً هر کارفرمایی، در هر حرفه‌ای، نیروی که قادر به حل مسائل، خلاق، توانایی مشارکت و ارتباطات مناسب باشد را ترجیح می‌دهند.

در این مقاله به توضیح 7 مهارت که در دیگر حوزه‌های زندگی نیز کارکرد بالایی دارد پرداخته می‌شود. این موضوع در خصوص چگونگی آموزش‌های ماست، نه چیزی که آموزش می‌دهیم. کودکان نیاز به یادگیری عمیق دروس با انجام عملی مهارت‌ها در پروژه‌های گوناگون هستند، به‌طوری‌که اطلاعات را در تمام طول زندگی به خاطر بسپارند.

خوشبختانه، شما قادر به ارتقای این مهارت‌های ضروری از طریق فعالیت‌ها و بازی‌ها خواهید بود.

 

مهارت اول: حل مسائل

برای ربودن گوی سبقت در دنیای رقابتی امروز، کودک شما نیازمند تفکر انتقادی در جهت مشاهده، تحلیل و ارائه راه‌حل‌های هوشمندانه در دوراهی‌های پیچیده است. برای مثال، کودکان نیازمند کمپین‌های تبلیغاتی متقاعدکننده یا دستورالعمل‌های آزمایشی نوین برای تداوی های پزشکی چندگانه هستند.

این به معنی پاسخگویی به سؤالات سطح بالای نیازمند دقت و کاوش است. کودکان شما نیازمند پرسیدن هستند. آن باید به دنبال چرایی و چگونگی مسائل گوناگون باشند. فرزندان شما باید از تمام ابعاد به مسائل بی اندیشند. در این بخش راهی برای تشویق این مسئله ارائه‌شده است:

سؤالات را به پروژه تبدیل نمایید: "اگر فرزند شما می‌پرسد که: چرا صورت من کک‌ومک دارد؟" موضوع را بدین‌صورت برای کاوش بیشتر عوض کنید. چرا فکر می‌کنی داری؟ (بدین‌صورت کودکان پاسخ سؤالات را با کاوش بیشتر پیدا خواهند کرد). فرزند شما با تحقیقات بیشتر با نظریه‌های جدید آشنا خواهد شد. رد آخر، از فرزند خود بخواهید تا به توضیح کشفیات خود با لغات شخصی خود بپردازد.

مهارت دوم: تفکر انتقادی

فردی بامهارت های تفکر انتقادی قادر به پیشنهاد راه‌حل‌ها و ایده‌های خلاقانه و حل مشکلات با استفاده از دلایل و منطق و ارزیابی استدلالات است. نخستین گام در تفکر انتقادی این است که جریان اطلاعات از منابع مختلف را مورد تحلیل قرار دهید. پس از بررسی، فردی که تفکر تحلیلی بهتری نسبت به دیگران دارد بر دلیل و برهان منطقی بیشتر نسبت به هیجانات تکیه خواهد کرد. معایب و مزایای موقعیت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و روشنفکرانه بهترین راه‌حل احتمالی را انتخاب خواهد کرد. افرادی که تفکر انتقادی قدرتمندی دارند برای راهنمایی انسان و ربات در فضای کاری آینده موردنیاز خواهند بود.

به‌جرئت می‌توان گفت تفکر انتقادی ضامن پیشرفت زندگی اجتماعی و فردی هر انسانی است؛ و کسانی که از این مهارت برخوردارند افرادی موفق هستند و البته جامعه‌ای دارای متفکران انتقادی بیشتری باشد آن جامعه نیز موفق‌تر و توسعه‌یافته‌تر است.

مهارت‌هایی که باید به‌منظور توانمندسازی افراد برای داشتن تفکر انتقادی آموخت، متنوع هستند و شامل مشاهده، تجزیه‌وتحلیل، تفسیر، تأمل، ارزیابی، نتیجه‌گیری، توضیح، حل مسئله و تصمیم‌گیری می‌شود.

مهارت سوم: ایفای نقش با دیگران

موفق‌ترین شرکت‌ها از چگونگی استخدام بهترین افراد و جهت‌دهی آن‌ها در راستای اهداف مشترک آگاهی دارند. این دلیلی است که معلمان پروژه‌های کلاسی را دوست دارند. آن‌ها به کودکان ارزش کار تیمی را می‌آموزند. هرچقدر بیشتر با یکدیگر به جدال و بحث بپردازند، کنترل فردی، دیپلماسی، همدردی و مدیریت زمان بیشتری خواهند آموخت. به 20 سال دیگر بی اندیشید، زمانی که فرزند شما با همکاران خود برای انجام یک پروژه به‌سختی در تلاش است و تمام آموخته‌ها نقش خود را اینجا نشان خواهند داد.

مهارت چهارم: اتکا به فناوری هوشمند

مطمئناً، شما به کودک خود برای پاسخگویی به سؤالات شما در خصوص تلفن‌های هوشمند نیاز خواهید داشت، ولی سهولت در انجام عملیات اسباب الکترونیکی همانند درک استفاده از آن‌ها نیست. افرادی که به‌صورت فطری در دنیای دیجیتال به‌خوبی عمل می‌نمایند، باید قضاوت در خصوص اعتبارات حجم بالای اطلاعات و هدایت فضای مجازی را فراگیرند.

مهارت پنجم: به‌صورت سه‌بعدی اندیشیدن

توانایی تجسم اجسام و راه گنجاندن آن‌ها در فضاهای مختلف چیزی است که متخصصین آن را آگاهی سه‌بعدی و فضایی می‌نامند. ما این نوع مهارت‌های خود را به‌صورت روزانه مورداستفاده قرار می‌دهیم.

مهارت ششم: آگاهی فرهنگی

همان‌طور که فضای کاری در حال جهانی‌شدن است، فرزندان ما باید چگونگی کنار آمدن با افرادی که با آن‌ها متفاوت هستند را بیاموزند. مطالعه کتاب و فهم و درک تجربیات دیگران بسیار حائز اهمیت است.

چالش مطالعه راهبردی بدین‌صورت است که فرزندان ما به مطالعه کتاب در جهت گسترش و توسعه و مهارت در فهرستی از مهارت‌های حرفه‌ای فضای کاری بپردازند.

افراد موفق هرروزه سه الی چهار ساعت به مطالعه می‌پردازند، ولی در دنیای امروزی، افراد معدودی به انجام این کار می‌پردازند. فرزندان ما بامطالعه یک‌ساعته در روز نیز به دستاوردهای بزرگی دست خواهید یافت.

مهارت هفتم: تفکر خلاقانه

به‌طورکلی خلاقیت فرایندی است که طی زمان ادامه داشته و ابتکار، انطباق‌پذیری و تحقق از خصوصیات بارز آن به شمار می‌آیند و می‌تواند جوابگویی برای مشکلات باشد. نیروهای انسانی در آینده نیازمند خلاق بودن برای درک مزایای محصولات، روش‌های کاری و فناوری‌ها خواهند بود. ربات‌ها قادر به رقابت با انسان‌های نوآور و خلاق نخواهند بود. فضای کاری در آینده نیازمند روش‌های جدید تفکراست و خلاقیت انسانی کلید اساسی برای رسیدن به این نیاز است.

برخی از محققان اصولی برای مشخص شدن مرزهای خلاقیت تعریف نموده‌اند: اول اینکه خلاقیت متضمن پاسخ یا مفهومی نو باشد یا آنکه احتمال وقوع آن بسیار کم باشد؛ اما باید توجه داشت که نو بودن و اصالت باآنکه شرط لازم خلاقیت است اما کافی نیست. زمانی یک پاسخ را می‌توان بخشی از یک فرایند خلاقیت به شمار آورد که تااندازه‌ای با واقعیت مطابقت داشته یا اصولاً واقعی باشد. دوم خلاقیت باید گره‌ای را بگشاید یا با وضعیتی تناسب داشته و یا مقصود معینی را برآورد. سوم، خلاقیت واقعی مشروط به دوام آن بینش ابتکاری، ارزیابی و تفسیر و رشد آن باشد. در جمله‌ای کوتاه می‌توان این‌گونه بیان کرد «خیلی‌ها ایده‌های خوب دارند اما عده کمی آن‌ها را عملی می‌کنند». همچنین یکی از عواملی که معمولاً با خلاقیت مربوط می‌دانند موضوع هوش است.

منبع:

www.scholastic.com

 

مترجم:

مجید مظفری زاده