کتاب هاروارد چه چیزهایی را یاد نمی دهد با عنوان فرعی اسرار موفقیت در تجارت و مدیریت، کتابی در حوزه مدیریت، بازاریابی و موفقیت در کسب و کار است. این کتاب در انگلیس و ایالات متحده از پرفروشترین کتابها بوده است. همچنین مدیران زیادی از جمله الن مرلو – از مدیران برجسته کمپانی فیلیپ موریس – و ماساکی موریتا – رییس هیات مدیره کمپانی سونی در آمریکا – مطالب این کتاب را تایید کردهاند.
نویسنده کتاب را در سال ۱۹۸۴ نوشت و به گفته خودش هدف از نوشتن کتاب ایراد گرفتن به مدرسه بازرگانی هاروارد نیست. مارک اچ. مککورمک هدف خود را از نوشتن کتاب چنین توضیح میدهد:
مککورمک را به عنوان توانمندترین مرد در امور ورزشی معرفی کردهاند. او فارغالتحصیل دانشکده حقوق دانشگاه ییل است و سازمانی را تحت عنوان «گروه بینالمللی مدیریت» به وجود آورده است که در ۳۷ شهر بزرگ در ۱۹ کشور جهان دارای نمایندگی است. این گروه، کار برگزاری و اداره رویدادهای بزرگی همچون جام ویمبلدون، بنیاد نوبل را بر عهده دارد.
کتاب هاروارد چه چیزهایی را یاد نمی دهد
جذابیت این کتاب از عنوان آن آغاز میشود. عنوانی که مخاطب را کنجکاو میکند و این امید را در دل او زنده میکند که اگر این کتاب را بخواند و به آموزههای آن عمل کند، بدون شک به موفقیتهای بزرگ خواهد رسید. البته با خواندن کتاب متوجه نکات ظریفی میشوید که نویسنده به خوبی آنها را بیان کرده است. نکاتی که ممکن است حتی در هاروارد هم آموزش داده نشود. اما در نظر داشته باشید که این کتاب برای بچههای بازار نوشته شده است.
در کتاب هاروارد چه چیزهایی را یاد نمی دهد قوانین نانوشتهای را میخوانید که نویسنده معتقد است: همه این قوانین را رعایت میکنند و اگر شما از آنها بیخبر باشید ممکن است کسب و کار و یا رابطههای کاری حرفهای نداشته باشید. شاید به دلیل همین قوانین نانوشته بازار است که عنوان کتاب به این شکل انتخاب شده است.
بیشتر افرادی که دانشگاه را تمام کردهاند و وارد بازار کار شدهاند این موضوع را تصدیق میکنند که دنیای دانشگاه و دنیای کسب و کار بسیار با هم تفاوت دارند. کتاب هاروارد چه چیزهایی را یاد نمی دهد این تفاوت را به خوبی شناخته است و سعی میکند در زمینههای مختلف به خواننده کمک کند تا در کار بهتر و حرفهایتر ظاهر شود.
همان طور که اشاره شد این کتاب بر اساس تجربیات نویسنده میباشد. تجربیاتی که سالها قبل کسب کرده است و در دنیای امروز ممکن است قواعد بازار تغییر کرده باشد. همچنین ممکن است برخی از نکات این کتاب در فضای کسب و کار امروز و مخصوصا در فضای کسب و کار ایران کاربردی نداشته باشد. بنابراین نباید دچار اشتباه شوید و از این کتاب انتظار معجزه داشته باشید. این کتاب را با ذهنی باز بخوانید تا متوجه تفاوتهای بازار با دانشگاه شوید.
قطعا اگر شما کسب و کار خود را دارید و یا اگر کارآفرین هستید خواندن این کتاب میتواند به شما کمک زیادی بکند.
انتهای پیام/م/